Peste "bacala" fript cu mamaliguta

Aceasta reteta se poate face si cu alt tip de peste,de altfel aproape orice tip de peste care se poate frige  este bun cu mamaliguta :-).Eu am folosit acest "bacala" deoarece imi place sa-l gatesc cand apare la magazin(de obicei in perioada de iarna),in anumite zone ale Italiei se prepara chiar pentru masa de Craciun (in zonele Lazio,Abruzzo, Campania si Molise).Este foarte simpla reteta de preparat,unicul bai este pregatirea acestui peste inainte de a fi fript.Ca sa intelegeti mai bine incepem sa va spun ca "bacala" este de fapt un cod, sau am mai gasit denumirile de : Gadus morhua (numit și cod, ștocfiș, batog, sau morun atlantic http://ro.wikipedia.org/wiki/Gadus_morhua  ,se pescuieste mai ales in marile de nord,apoi conservat in sare.Eu il cumpar asa,sarat (foaaarte sarat).Nu se poate manca direct pentru ca este prea sarat ,asa ca se lasa in apa rece cam 2 zile,timp in care schimbi apa foarte des,eu schimb apa apoi il pun in frigider.Regula spune ca trebuie tinut 2 zile sub apa curenta,sa curga un fir de apa rece incontinuu pe el...Exista si o alta metoda de a conserva acest peste ...cand il prind il curata apoi il usuca...capata astfel denumirea de "stoccafisso"(stocfis sau batog in romana,aici un link in romana   http://ro.wikipedia.org/wiki/%C8%98tocfi%C8%99 ) (si wikipedia in italiana : http://it.wikipedia.org/wiki/Stoccafisso ) .Mult timp am confundat batogul cu "bacala" ... adica cel uscat de cel sarat,recapitulez :
- Gadus morhua (numit și cod, ștocfiș, batog, sau morun atlantic) proaspat apoi conservat in sare se numeste "bacalà" in italiana
- Gadus morhua (numit și cod, ștocfiș, batog, sau morun atlantic) proaspat apoi uscat devine batog,stocfis(in romana)(adica "stoccafisso" in italiana)
Ai nevoie de :
- "bacala" sau alt tip de peste
- faina
- piper,sare nu trebuie daca folositi bacala,adica cod/morun sarat
- ulei pentru prajit.
-putina sare pentru aluat/cocà
Cum am scris mai sus acest peste are nevoie sa fie tinut in apa rece schimbata foarte des,macar 2 zile.Apoi scoateti pielea,curatati de eventuale resturi,si taiati-l bucati potrivite,se usuca cu putina hartie sa adereze mai bine aluatul pe peste.Se prepara un aluat moale,ca de clatite din apa si faina alba,se pune putina sare si piper,se trece fiecare bucata de peste prin aluat apoi direct in uleiul fierbinte,eu am folosit friteuza ,iese mai crocant la exterior si se prajeste uniform.Se scoate cand este auriu pe hartie absorbanta sa elimini excesul de ulei.Se serveste simplu,cu mamaliguta, cu mujdei de usturoi...fiecare dupa placul sau.

Commenti