Risotto cu sofran

Multi ar spune ca risotto este de fapt un pilaf ,dar nu este asa.Risotto este o reteta italiana si se deosebeste de pilaful romanesc prin faptul ca la final se agita/se mesteca il el foarte bine impreuna cu putin unt si parmezan,obtinand un orez foarte cremos,italianii numesc acest proces "mantecatura",si se face dupa ce ai stins focul.Mai multe detalii,etape le-am scris mai jos.
Ai nevoie de :
- o ceasca de orez/persoana
- cam 1/2 ceapa(pentru 2 persoane)
- 1/2 pahar vin alb
- pistili de sofran
- supa de legume sau de pui(sau apa)
- 50 gr.unt.
- parmezan ras
- sare

Risotto...
Imi place sa fac risotto,eu am inceput sa-l prepar cand l-am cunoscut pe Fabrizio,sotul meu,in ultimii ani am citit foarte mult despre aceasta reteta si am am ajuns la concluzia ca pentru a face un risotto perfect trebuie sa urmezi toti pasii.
Este o reteta tipica din bucataria italiana.Este asemanator cu pilaful nostru dar este caracterizat de tipica cremozitate,data de amidonul din boabele de orez care iese in timp ce fierbe orezul.Initial orezul trebuie tostat,adica pus intr-o cratita cu putin unt sau ulei(sau alt tip de grasime) si se pune la foc mediu 1-2 minute ,apoi se pune cate putin lichid(supa/apa) ,astfel boabele de orez vor absorbi lichidul si se vor coace Retetele sunt infinite in functie de ingrediente.Ingredientele adaugate la risotto trebuie sa aiba acelasi timp de coacere cu orezul,altfel trebuie sa fie pregatiti dinainte ,si pusi doar spre final in risotto. Tostatul orezului este important pentru a obtine un risotto cremos dar cu boabele de orez intregi(in timpul tostarii in jurul boabelor de orez se formeaza un strat protectiv care impiedica ruperea usoara boabelor,eviti astfel de a avea un orez nearatos,in care nu se pot observa boabele de orez deoarece s-au transformat intr-o masa gelatinoasa).
Multi zic ca pentru a avea un risotto perfect nu trebuie sa-l agiti prea mult,adica pui toata apa necesara de la inceput apoi ,doar la final il agiti pentru a fi "mantecat" cu unt si parmezan.Altii sustin ca cel mai bine ar fi sa pui cate putina apa/supa si sa mesteci foarte des.
"Mantecatura" cum am scris mai sus inseamna de fapt a agita/a mesteca orezul foarte bine cateva minute ,dupa ce ai stins focul,impreuna cu putin unt si parmezan ras(in unele retete nu s epune parmezan: risotto cu fructe de mare,etc).In acest fel vei sparge cuticulele boabelor eliberand amidonul din interior si vei obtine orezul cremos.
Retetele de risotto sunt foarte multe,dar difera intre ele doar prin ingrediente,procesul e identic in toate cazurile.Reteta de azi se aplica la toate retetele de risotto,fiind cea mai simpla,cea clasica.
Intorcandu-ne la reteta noastra "risotto cu sofran" se mai numeste si "risotto alla milanese" si este foarte intalnit in zona Milano(regiunea Lombardia),dar eu il fac des.In multe retete am intalnit si maduva de la oase de vitel(se vinde iproaspata n unele macelarii,dar in acest caz e bine sa puneti mai putin ulei sau unt,maduva fiind grasa).
Se rumeneste ceapa tocata marunt in putin ulei(sau unt),apoi se pune  orezul si se tosteaza putin,se lasa 2-3 minute pe foc,mestecand in el sa nu se arda ceapa.Se pune apoi vinul alb,apoi se asteapta sa se evapore vinul.Adauga sare sofranul diluat in putina supa/apa calda.Eu pun cate putina apa/supa din cand in cand ,mestecand des pana risotto este gata.Se stinge focul si se pune putin unt si parmezan ras,se mesteca bine,pana se topeste untul si parmezanul,daca este necesar se mai pune jumatate pahar de supa/apa pentru a avea un risotto cremos.

Commenti